Dag 11 Zicht op de Shetlandeilanden.

10 augustus 2022 - Reykjavík, IJsland

Vandaag staan de Shetlandeilanden op het programma, we komen aan in de hoofdstad Lerwick. Misschien kennen jullie het van de detective serie Shetland, persoonlijk vind ik dat een geweldige serie en ik ben benieuwd of ik plekjes herken. Voor vanmiddag hebben we een excursie geboekt via de HAL (Holland America Line) . We moeten eerst langs de douane op het schip en dan via een tender naar de wal. We staan dan ook op tijd klaar met een bepakte rugzak. Als we op het  punt staan om te vertrekken horen we de kapitein over de luidsprekers met een mededeling, een mededeling die de planning van vandaag overhoop gooit. Het blijkt dat de wind zodanig is dat we niet naar de haven kunnen en dat het bezoek aan de Shetlandeilanden dan ook niet doorgaat. Het is te gevaarlijk om met de Rotterdam in de haven te gaan liggen en dan met tenders naar de wal te gaan. Jullie snappen waarschijnlijk dat dit wel een teleurstelling is, maar veiligheid voor alles natuurlijk. Dat kan gebeuren met cruisen en we hebben dus een extra zeedag. Vanaf een afstand zien we de Shetlandeilanden liggen. Zo dicht bij, maar o zo ver weg. Ze gaan hier snel een programma voor overdag maken, ook voor de HAL natuurlijk een onverwachte situatie, maar ze zullen het wel vaker hebben gehad. Helen gaat eerst haar vader bellen want die is jarig vandaag. Later op de dag zullen we wel iets van een gebakje scoren hier. Daarna gaan naar het crows nest, dat is voor op het schip op de 12e verdieping waar je heel mooi uitzicht hebt en heerlijk kunt zitten, daar schrijf ik vaak mijn verhaal ‘s morgens vroeg met een kopje koffie. Hier gaan we een potje rummikubben, iets wat we eigenlijk nog nooit met zijn drieën hebben gedaan. Het is wel een beetje saai,want ik win alle potjes 😉. Wij gaan om 11 uur naar het theater waar in een voorstelling de geschiedenis van de maatschappij zal worden verteld via film en verhaal. Leuk om te zien. ‘S middags is er een film in het theater waar we alle drie aan beginnen, de naam van de film weet ik niet meer, maar na 10 minuten hield ik het voor gezien. Niet mijn film, maar Helen en Pjotr hebben hem uitgekeken. Het was best goed weer dus ik ben op het balkon gaan zitten. Eind van de middag nog even gezwommen en ‘s avonds weer in het grote restaurant gegeten. Al met al hebben we ons goed vermaakt. Op een andere manier dan gepland, maar dat kan gebeuren. Morgen gaan we naar Invergordon, een klein plaatsje in Schotland waar we weer voet aan wal kunnen zetten en waar we een excursie naar o.a. Loch Ness gaan maken. Zullen we hem zien?