Dag 7 Isafjordur

6 augustus 2022 - Ísafjörður, IJsland

Vandaag zijn we in Isafjordur. Een dorp met zo’n 2800 inwoners in het noordwesten van Ijsland. Bij ons een klein dorp, maar hier de grootste plaats in de wijde omgeving met een echte streekfunctie. De voorzieningen zijn daar dan ook naar. Zo is er een ziekenhuis, een vliegveld, een redelijk grote haven, zijn er meerdere scholen, zijn er meerdere musea en is er zelfs een voetbalclub wat in de ijslandse eerste divisie speelt. Hetzelfde niveau dus als De Graafschap in Nederland. Bij de foto’s zie je hoe het ‘stadion’ eruit ziet. Geef mij dan toch maar de Vijverberg. Ook het winkelbestand zie je bij ons niet in zo’n dorp.  Het schip kan niet aan de kade liggen en dat betekent dat we met tenderboten naar de wal gaan. Die varen de hele dag heen en weer als een soort shuttledienst terwijl het schip dus op zee voor anker gaat. Het is nog een heel werk voor de bemanning met het eerst te water laten van die tenders en het later op de dag weer op z’n plaats krijgen daarvan. Er zijn 6 tenders en er kunnen ongeveer 120 personen in een tender. We hebben niet echt iets gepland vandaag en gaan het dorp al wandelend verkennen. Het dorp heeft een hele mooie ligging met rondom hoge bergen, je kunt hier dan ook mooie plaatjes schieten. Het is een leuke plek om rond te lopen en zelf vind ik het een deel van de reis waar ik me al erg op verheugd had. Zo’n dorp met van alles en nog wat wat lekker overzichtelijk is met een superligging, helemaal geweldig. Het weer is prima voor onze voettocht. Helen is wel redelijk optimistisch gekleed en is waarschijnlijk de enige persoon die op sandalen rondloopt en zelfs zonder jas, maar ze heeft het niet koud zegt ze. Leeftijd/ opvliegers? 😉 Wat ons hier wel opvalt is dat veel gebouwen wat achterstallig onderhoud hebben, maar dat zal wel vooral met het weer en de ligging aan zee te maken hebben. Bij het wegvaren kunnen we voorop de boeg kijken, een plek die maar af en toe open is. Hier vandaan kun je eventueel de walvissen nog beter zien, maar voor ons blijven ze onder water vandaag. Morgen zijn we in Reykjavik en hebben we een excursie geboekt naar de Golden Circle, een must do voor iedere Ijslandganger. Ik kan al wel alvast verklappen dat het een enerverende dag zal worden.

1. Harry:
    7 augustus 2022
    👍🏻😁
  2. Anne:
    8 augustus 2022
    Eindelijk dan wel in Reykjavik!
    En hopelijk iets langer dan met onze overstap met de vliegreis van Amerika naar Nederland 😊