Dag 8 Busje komt zo of toch niet?

7 augustus 2022 - Reykjavík, IJsland

Vanmorgen aangekomen in Reykjavik en een excursie naar de golden circle staat op het programma. Een must do volgens velen als je naar Ijsland gaat. De tour bestaat uit 3 onderdelen, de Gullfoss waterval, de geisers bij Geysir en Pingvellir. Dat laatste is een nationaal park en tevens een historisch belangrijke plek. Voor meer info zie wikipedia. Tussen 9:30 en 10 zouden we opgepikt worden en we waren ruim op tijd. Toen gebeurde waar je in je achterhoofd altijd een beetje bang voor bent, we werden niet opgehaald. Bij verschillende van de vele bussen die er stonden geïnformeerd of dat de bus was die we moesten hebben, en het enige wat we hoorden was no en bus is coming. Uiteindelijk een chauffeur van dezelfde maatschappij nog eens benaderd en die ging uiteindelijk bellen met kantoor of zo. Toen werd duidelijk dat we niet meer werden opgehaald en de excursie al lang was vertrokken. Ik zal hier niet herhalen wat ik toen zei, maar het mag duidelijk zijn dat ik niet blij was. Ik was woest 😡😡😡. ( toevoeging Helen: was wel te zien😏!  Pjotr liep alvast wat door) . Vorige week kregen we een mail dat de excursie was vervroegd van 12 naar 10 uur en dat was voor ons geen probleem hebben we ze gezegd. In de winkel bij de haven moesten we maar naar de vertegenwoordiger van het bedrijf volgens de chauffeur, maar die kon niet veel meer doen dan ons een e-mailadres geven waar we een mail heen moesten sturen. Helen heeft de mail gestuurd en dat is maar goed ook. 😉 Als ik het had gedaan was die niet al te netjes geworden. Toen kwam natuurlijk de vraag wat gaan we dan doen? Alle excursies waren overal vol en de autoverhuurbedrijven waren allemaal uitverkocht of niet bereikbaar. Morgen gaan we een fietstocht door de stad maken dus uitgebreid Reykjavik verkennen was ook niet logisch.

Hier in Reykjavik hebben ze overal elektrische stepjes staan die je per minuur kunt huren en betalen via een app en we besloten dat te proberen. Je kunt ze op veel plaatsen huren/ meenemen en ook weer overal achterlaten. Je laat ze gewoon op de stoep staan. Bestemming was geworden Flyover Iceland. Een attractie waarbij je in een soort van bioscoop op een stoel zit die in een rij staan. Je gaat links rechts naar voren en achteren en je voelt wind, nevel enz. terwijl je voor je op een groot doek een film over Ijsland ziet terwijl je het gevoel hebt er overheen te vliegen. Lastig uit te leggen, maar ik zal een foto van hun site toevoegen om een idee te geven. We vonden  het alledrie erg leuk. Ook het door te stad scheuren op die stepjes was leuk om te doen. Al met al toch wel een leuke dag gehad met een programma wat we van te voren nooit bedacht zouden hebben en vooral Pjotr was blij dat hij niet 7 uur in de bus ( met zijn ouders en de rest van de bejaarden van boord) hoefde te zitten maar lekker door de stad kon scheuren 😉.
‘S avonds toen ik weer een beetje was afgekoeld nog een eindje gewandeld met Helen en langs het nationale voetbalstadion gelopen wat niet ver weg was. Dit was onze beweging terwijl Pjotr in de fitness aan boord zich aan het uitsloven was.