Dag 9 Op de fiets door Reykjavik.

8 augustus 2022 - Reykjavík, IJsland

Vannacht zijn we in Reykjavik gebleven, we gaan vanmiddag om 3 uur  weer varen. We hebben dus vandaag onze laatste dag in Ijsland. De grootste woede over wat gisteren gebeurde is verdwenen en we gaan vandaag een fietstocht door de stad maken met een gids en we beginnen op het mooie tijdstip van 7 uur. Dan heb je nog wat aan de dag zullen we maar zeggen, hoewel Pjotr hier anders over denkt 😉. We hebben geregeld dat we worden opgehaald door Stefan, de eigenaar van het bedrijf. Iets wat hij normaal niet doet, maar nu wel vanwege het vroege tijdstip. Hij heeft ook ooit een halfjaar in Nederland gewoond en onderweg konden we gezellig deels in het Nederlands kletsen. Onze gids was George, een Tsjech die al jaren in Ijsland woont en ons veel op een leuke manier kon vertellen over Reykjavik en Ijsland. Het was op één bui na droog en het was prima fietsweer eigenlijk. Onderweg hebben we verschillende stops gemaakt waar George ons weer wat vertelde. We kwamen o.a. langs Harpa, dat is een opvallend glazen gebouw aan het water en dat is een combinatie van concertgebouw en conferentiecentrum wat heel veel geld heeft gekost. Dit is gebouwd op het moment dat Ijsland in een grote bankencrisis zat, misschien hebben enkele van jullie toen hun IJslandse bankrekening nog op tijd kunnen plunderen 😉. De Faröer eilanden hebben Ijsland toen geholpen zodat het toch afgebouwd kon worden. Ook hebben we een stop gemaakt bij het gebouw Höfdi, waar in de jaren 80 president Reagan en president Gorbatsjov vredesonderhandelingen hebben gevoerd. Verder hebben we door het grootste park van Reykjavik gefietst met o.a. een botanische tuin, een kleine dierentuin en veel sportaccomodaties. Ook het parlementsgebouw, het werkkantoor van de IJslandse Mark Rutte, de bekende kerk Hallgrimskirkja, het oudste zwembad en nog veel meer hebben we gezien. In Reykjavik en dat geldt eigenlijk voor heel Ijsland is veel kunst overal te zien in de vorm van sculptures, standbeelden en in welke vorm dan ook. Ook zijn er veel zwembaden, zelfs het kleinste dorp heeft wel een zwembad. Een belangrijke reden hiervan is dat dit allemaal goed helpt tegen depressies volgens de deskundigen, iets waar men hier vooral in de winter veel last van heeft, weten we dat ook weer. Een sanitaire stop hebben we nog gemaakt in het stadhuis. Het was een superleuke manier om Reykjavik te leren kennen en het is ook een hele leuke stad, de noordelijkste hoofdstad ter wereld is het ook nog. Vanwege het vroege tijdstip van de tour hadden we hierna nog tijd over om wat te shoppen en we wilden o.a. nog de hallgrimskirkja bezoeken waar we al wel langs hadden gefietst. De toren hebben we niet beklommen omdat hier een flinke rij stond. Nadat we de IJslandse economie genoeg hadden gesteund door alle gedane aankopen was het tijd om richting schip te gaan. O.a. Heb ik een t-shirt gekocht, ja Dick en Anne nu is het gelukt 😉 en als je dan geen zin hebt om terug te lopen, wat doe je dan? Dan pak je weer een step en ga je al crossend terug. Door de loopplank te betreden hebben we de IJslandse bodem verlaten. Het is misschien niet allemaal gelopen zoals gepland, maar we hebben ons prima vermaakt op Ijsland en veel leuke dingen gedaan en gezien. Het is een heel mooi land waar we in korte tijd toch een goede indruk van hebben gekregen.

We gaan nu richting de Shetlandeilanden, maar eerst hebben we morgen nog een zeedag. Het zal weer een bumpy road worden en dat merken we al zodra we de haven uitvaren. We nemen alledrie een pilletje en die werken best goed, zodanig dat we zelfs besluiten om in het grote restaurant te gaan eten. Wat eten betreft hebben we hier keuze genoeg, maar daar zal ik jullie één van de komende dagen meer over vertellen en ook van laten zien. ‘S avonds in het theater was er nog een voorstelling, BBC planet earth in concert, een combinatie van muziek (deels live) en natuurbeelden op grote schermen. Helen en ik zijn hier heen geweest en het was een mooie afsluiting van deze dag. Pjotr bedankte voor de eer deze keer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anne:
    10 augustus 2022
    Mooi zo dat het eindelijk gelukt is met het T-shirt 👍👍👍
  2. Hans:
    13 augustus 2022
    Mijn leven is af 😉. Foto volgt een keer.