Brest.

23 april 2024 - Brest, Frankrijk

Vandaag was onze eerste van 4 havendagen en waren we in Brest. Brest is de stad met de 2e grootste marinehaven van Frankrijk. Een groot deel van de haven is dan ook niet toegankelijk en is niet zichtbaar op google maps, het moet allemaal een beetje geheim blijven blijkbaar. We hadden geen excursie of zoiets geregeld en zijn lopend op pad gegaan in de stad. Om daar te komen moesten we met een verplichte shuttle vanaf het haventerrein. Het schip lag aan de kade in een soort van industriehaven en daar vandaag mochten we dus niet lopend op pad. Het voordeel was wel dat we gelijk midden in de stad werden afgezet.

We werden afgezet bij het nationale marine museum wat gevestigd is in het plaatselijke kasteel, Brest castle. We zijn niet naar binnen geweest en bewaarden dat voor eventueel later. We zijn een route gaan lopen die op de stadsplattegrond stond die we hadden gekregen bij het schip, meestal staan er bij een aanlegplaats van een cruiseschip wel wat verkoopkraampjes en is er ook toeristische informatie te vinden. Dit keer stond het plaatselijke visserskoor of zoiets ons zelfs op te wachten. De route ging eerst over de brug, de pont de recouvrance, waarbij je een mooi overzicht hebt over een deel van de haven en het kasteel. Daarna kwamen we in een deel van de stad wat we niet echt aantrekkelijk vonden om het netjes te zeggen. Dit leidde uiteindelijk naar de rue de st. Malo, de oudste straat in de stad. Nu een soort uitgaansstraatje met veel horeca (‘s avonds, overdag dooie boel). Hiernaast waren de  Ateliers de Capucins, vroeger in gebruik als industriehallen en matine hallen , nu zijn er allerlei winkels, horeca, etc. We wilden binnen kijken, maar we konden geen ingang vinden.😏 dan maar door en via een kabelbaan, le Téléphérique, naar de andere kant van het water. Het kasteel, de brug en de kabelbaan zijn zo’n beetje de bezienswaardigheden die je ook op ansichtkaarten ziet staan dus eigenlijk hadden we alles al gezien 😉. We zijn toch maar verder gelopen en kwamen vervolgens in de grote winkelstraat waar natuurlijk wel wat winkels bezocht moesten worden. De aantrekkelijkste winkel was een grote chocola winkel waar ze ook nog o.a. macarons en meringues verkochten. Hier konden we natuurlijk niet vertrekken zonder iets te kopen. We vonden de stad niet heel interessant en zijn dan ook weer richting bus gelopen. Het marinemuseum hebben we ook gelaten voor wat het is. We zaten vanmorgen rond 10:30 in de bus en voor 13:30 waren we weer terug. Bij het aan boord gaan moesten nog een aantal mensen op een scootmobiel van boord. Daar zijn er best wat van, ook niet gek gezien de gemiddelde leeftijd van de reizigers. Een scootmobiel op een loopbrug na het schip kan een levensgevaarlijke situatie opleveren zagen we, zeker als de berijder de rem niet goed kan vinden. Gelukkig liep het goed af. Een flitsbezoek dus. Veel reisgenoten waren al terug of kwamen vrij snel na ons terug. Het was lekker om weer een stuk buiten het schip te kunnen lopen, maar wij vonden  Brest niet echt aantrekkelijk. Een vervolgbezoek zal dan ook waarschijnlijk niet snel volgen.

Na het eten zijn Helen en ik nog naar het theater geweest waar een klassiek concert was. Er is voor iedereen wat in het theater. Om 18:00 uur vertrokken we weer en zette de kapitein koers richting Portland in Engeland waar we morgenvroeg dus aankomen. Hier gaan we morgen een excursie maken, maar daarover morgen meer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. O. Vermeer:
    24 april 2024
    Leuk Hans om even wat te lezen en daarna nog even door de foto's te bladeren. Benieuwd naar Portland.
  2. Myriam van Gorkum:
    25 april 2024
    Hai hai
    Wat n heerlijke chocolaatjes
    Daar had ik ook wel ff willen rond neuzen
    Verder wel heel erg leuk die verhalen
    Ik geniet er elke dag van
    En soms ook wel jaloers
    Geniet nog ff lekker daar liefs dikke knuffel

Jouw reactie