Dag 12 Waar is het monster?

11 augustus 2022 - Invergordon, Verenigd Koninkrijk

Vandaag liggen we aan wal in Invergordon, een kleine plaats in Schotland. We kunnen dus weer van het schip af na 2 zeedagen. Eerst moeten we allemaal langs de douane.  Doordat het bezoek aan de Shetlandeilanden niet door ging, is daar ook geen douanecontrole geweest en moet het dus in Invergordon. We hebben een excursie geboekt bij een lokale reisorganisatie en we waren niet de enigen. Alle busgenoten kwamen van de cruise. Om 9 uur vertrokken we en de eerste stop was in Beauly, een klein Schots dorp wat al jaren is gekozen tot mooiste Schotse dorp. Om andere dorpen ook een kans te geven mogen ze nu maar om het jaar mee doen. Tsja ook een manier om eens een ander te laten winnen. Misschien moet ik dan maar even stoppen met rummykub , kunnen Pjotr en Helen strijden om de overwinning 😉. Na Beauly zijn we langs het meer van Loch Ness gereden met onderweg een fotostop. Een grote tegenvaller dat we Nessie niet zagen, hij bleef de hele weg langs het meer onder water. Hierna kwamen we in Inverness, de hoofdstad van de Schotse hooglanden. Het was vandaag hartstikke mooi weer en we hadden ruim een uur om de stad te verkennen. Gezien de vele winkels met kledingstukken met een Schotse ruit is dat een populair onderdeel van de kleding hier. Of dat voor alle Schotten geldt weet ik niet. Hierna weer terug in de bus en op naar de laatste stop, Cawder Castle, één van de vele kastelen in Schotland. Hier hadden we een kleine anderhalf uur om het kasteel en de tuinen te bekijken. We kregen daar een mobiele gids voor aan je oor en die hadden ze zelfs in het Nederlands. Zelf vind ik zo’n kasteel altijd wel leuk, maar om alles te luisteren hebben we het geduld niet voor. Wanneer Pietje of wie dan ook hier woonde en in welk bed hij sliep 🛌 zal allemaal wel. We doen de snelle versie en gaan nog even de tuin verkennen. Daarna nog met de groep op de foto ( met toestemming) gemaakt door gids Kate voor de pr van het bedrijf en hup weer in de bus. Kate wist trouwens veel van de omgeving en maakte het soms lange zitten goed te doen door op een amusante manier alles te vertellen. Nog een kleine anderhalf duurde het daarna voordat we weer in Invergordon waren. We lopen terug naar het schip vanaf de parkeerplaats van de bus die net buiten het dorp lag. Zo zien we ook nog iets van het dorp. We vonden het een leuke excursie. Je hebt niet de tijd om alles uitgebreid te bekijken, maar je hebt zo wel een aardige indruk en je ziet wat van de omgeving. Bij het wegvaren voeren we langs verschillende olieplatformen die hier geparkeerd staan om gesloopt te worden of staan te wachten op nieuw gebruik. ‘S avonds niet veel meer gedaan, de dag was best vermoeiend dus het eten was het inspannendste was we nog hebben gedaan.
‘s Avonds is er nog een orange party en in het restaurant hebben ze verschillende Nederlandse specialiteiten zoals kroketten , tompoucen en oliebollen

Dienstmededeling, het aantal foto’s is beperkt de komende dagen vanwege beperkte uploadmogelijkheden. Als ik thuis ben zal ik dat nog aanvullen.