Dag 6 Looking for the whales.

5 augustus 2022 - Akureyri, IJsland

Na een rustige nacht zijn we vandaag aangekomen in Akureyri, met ruim 18000 inwoners de 4e stad van Ijsland. Het wordt ook de  hoofdstad van het noorden genoemd. We hebben hier voor vandaag een auto gehuurd om zelf op pad te gaan. Vandaag is het schitterend weer. Volgens de meneer van de  autohuur is het maanden niet zo mooi geweest. Je krijgt wat je verdiend blijkbaar 😉. Nadat we de auto hebben opgehaald gaan we met onze Toyota Yaris richting Husavik. Dit is de walvishoofdstad van het land en hier gaan we vanmiddag dan ook een whale watching boottocht maken. Onderweg komen we met een kleine omweg eerst langs de Godafoss watervallen, een grote toeristische trekpleister. Onderweg kwamen we bijna niemand tegen, maar iedereen is blijkbaar hier. Wat een mensenmassa, zeker voor ijslandse begrippen. We hebben niet heel veel tijd, dus het is een kort bezoekje. Wel genoeg om het goed te zien en om wat mooie plaatjes te maken. Hierna dus richting Husavik waar we mooi op tijd waren voor de tocht om 12:30. Deze plaats draait volgens mij echt op de walvistochten, er is dan ook keus genoeg. De tocht duurt 3 uur, best lang volgens Pjotr 😉. Als we  eenmaal een eind de haven uit zijn begint het grote turen. We hebben geluk want we  zien in totaal 2 verschillende walvissen die meerdere malen boven komen. Weliswaar niet op aanraakafstand, maar het blijft een indrukwekkend gezicht. Op de terugweg nemen we een ander schip op sleeptouw, deze had motorpech en kreeg deze dus niet meer aan de praat. De boottocht liep hierdoor wat uit. Het eventuele bezoek aan een kersthuis wat waarschijnlijk vooral een geldkostende zaak was geworden hebben we dan ook maar overgeslagen. Na het inleveren van de auto waren we mooi op tijd terug. Het vertrek was gepland voor 19 uur, maar het werd uiteindelijk ruim 20 uur. Het inschuiven van een loopplank gaf problemen wat dus ruim een uur kostte voordat het was opgelost. Maar ja, liever wat later vertrekken dan op pad  met een uitstekende loopplank. Het was al met al een schitterende dag en 1 dag met mooi weer hebben we in ieder geval gehad. In ieder geval de zonnebrandcreme  niet voor niks mee genomen!

De naam van dit verhaaltje is mede afgeleid van het nummer we’re looking for the whales van A-ha. Eén van mijn favoriete bands uit de jaren 80, maar die nog steeds nieuwe muziek maakt en nog bestaat dus. Linkje naar you tube filmpje https://youtu.be/okUQmDjnWf8.

Kijk ook bij de video’s, daar komt ook regelmatig wat nieuws bij.

1. Hendrik Dijkman:
    7 augustus 2022
    Leuk dat jullie qua auto een verstandige keuze hebben gemaakt,
    met de Toyota yaris, eindelijk een paar walvissen gespot, zit met spanning uit te kijken naar interessante foto’s van de vulkaan, we wachten af goede reis nog.