Le Havre

25 april 2024 - Le Havre, Frankrijk

Vandaag zijn we voor de tweede keer deze reis in Frankrijk en wel in Le Havre. We zijn er al om 7 uur en wie wil kan dus al vroeg op pad, vooral een flink aantal amerikanen maakt daar gebruik van door naar Parijs te gaan. Heerlijk uren in de bus zitten, ongeveer 3 uur heen en 3 uur terug, en dan een paar uur in Parijs. Waar je zin in hebt, maar misschien voor hen ook de enige keer dat ze in de buurt van Parijs komen. Douanegedoe zoals gisteren is er niet dus daardoor verlies je geen tijd vandaag.

Wij hebben voor vandaag een auto gehuurd. Deze willen we rond 8:30 uur ophalen. Het is een stukje lopen dus we moeten al vroeg op pad. Ontbijt hebben we op de kamer laten brengen via de roomservice, één van de toch wel decadente services hier aan boord die we thuis wel zullen missen. We hebben een Peugeot 308 of iets vergelijkbaars gehuurd, maar na wat geklets op het verhuurkantoor kunnen we tegen een kleine toeslag een auto meekrijgen die vooral Pjotr wel ziet zitten een BMW 1 serie namelijk. Het lijkt ons ook wel wat dus doen we dat, ik heb ook nog nooit in een BMW gereden. De auto is nog zo goed als nieuw, de teller telt nog geen 5000 km. Pjotr zet de auto gelijk op de foto en die foto’s worden gelijk via whats app verspreid naar wie hij jaloers wil maken 😃. Helaas voor Pjotr mag hij er niet in rijden of…

Thuis hadden we al gekeken wat we kunnen gaan doen vandaag en is de route eigenlijk al bepaald. Een goede voorbereiding is het halve werk tenslotte. We gaan eerst naar Étretat. De wervende tekst van de VVV is : ‘Bij Etretat liggen onvergetelijk mooie, spierwitte krijtrotsen. Vanaf een afstandje lijkt het net of een stenen olifant zijn slurf in de golven van de zee steekt. En daarnaast steekt een enorme rotsige naald fier uit het water op. Een plek om uitgebreid te fotograferen en nooit meer te vergeten. ‘ Deze tekst had ik niet zelf kunnen verzinnen. Omdat we daar al mooi op tijd zijn, rond 9:30 uur en dus voor de grote drukte, kunnen we mooi dichtbij het strand en het centrum al snel een parkeerplaats vinden. Het is echt een leuk stadje, wel erg toeristisch maar daar doen wij net zo hard aan mee natuurlijk. Ook is er markt in het centrum en dat pikken we ook even mee. Geen groente of fruit hier, maar vooral kleding en lokale producten zoals harde worsten.  Nadat we genoeg hebben gezien stappen we in de auto en gaan we op pad voor deel 2 van het dagprogramma.

Als volgende bestemming hebben we Honfleur op het programma staan. Vooral bekend om zijn schilderachtige haven en de gebouwen die daar omheen staan. Nog toeristischer dan Étretat, maar ook zeer de moeite waard en als je dan toch in de beurt bent. Hier hebben we een aardige wandeling gemaakt en ook ergens wat gegeten want daar waren we wel aan toe na een toch wel vroeg ontbijt. Veel toeristische winkels natuurlijk in de stad, maar daarnaast ook opvallend veel chocolawinkels en galerieën. De plaatjes buiten vragen er natuurlijk ook om om 'vastgelegd te worden op foto’s en schilderijen.De route tussen de twee plaatsen ging vooral via landelijk gebied waar ik volgens Pjotr het gaspedaal van de BMW wel wat verder kon intrappen 😉. Ik heb me natuurlijk netjes aan de snelheid gehouden. Ook passeerden we onderweg nog de Pont de Normandie, een hoge grote brug over de Seine. De brug is 2143 meter lang en 214 meter hoog.

Na de stad bezocht te hebben zijn we naar een outletcentrum aan de rand van Honfleur gegaan. Hier hebben vele bekende en minder bekende merken een eigen outletwinkel. Hier werd weer het nodige geshopt, alles in het kader van het steunen van de Franse economie. O.a. chocola van Lindt werd er gekocht, om dit te compenseren zijn er ook sportshirts gekocht in de Nike winkel. Benieuwd wat er het eerst uit de tas komt, de chocola of de sportshirts. Ook hebben we nog ons traditionele vakantiebezoek aan een grote supermarkt gebracht. Wat ik nu meldt kunnen jullie beter niet lezen, maar de weg tussen het outletcentrum en de supermarkt heeft Pjotr gereden. Dit mocht natuurlijk niet, maar we wilden hem de kans geven ook even in de auto te rijden. Het was op een rustig bedrijventerrein en de auto heeft het ongeschonden overleefd. De afstand was misschien, met omweg, 1 km.

Hierna zijn we weer richting Le Havre gereden en hebben Helen eerst bij het schip afgezet voordat Pjotr en ik de auto hebben ingeleverd. Het was een mooie dag waarbij we veel hebben gezien en gedaan. ‘S avonds hebben we niet veel meer gedaan omdat we alle drie toch wel moe waren. Pjotr en ik hebben in het restaurant gegeten en Helen heeft op de kamer gegeten. Wij hebben eten voor haar meegenomen uit het restaurant, zo kon ze na een drukke dag lekker op de kamer blijven. Morgen is de laatste volledige dag en zijn we in Dover. Benieuwd of we de white cliffs of Dover nog goed zien, maar dat lezen jullie morgen.

Gisteren was ik nog vergeten te melden dat we een poging hebben gedaan de vakantie terug te verdienen in het casino. We waren daar, in tegenstelling tot vele anderen, nog niet geweest. Helaas is het net niet gelukt. De winst van zo’n 10 dollar was net niet genoeg.

1. Margreet Prins:
    26 april 2024
    Mooi verhaal weer. Jullie hebben veel gedaan vandaag. Dat je die stenen niet mee mag nemen geven ze hier aan met een bord nu. Niet eerder gezien. Wij werden er in Bretagne al eens op gewezen.
    Het zit er bijna op. Goede reis verder!
  2. O. Vermeer:
    26 april 2024
    leuke foto's, leuk verslag, dankjewel hans
  3. Hendrik Dijkman:
    26 april 2024
    Doe je het niet na Hans , nog even dan mag je uitrusten.
    Groetjes Joke en Hendrik.
  4. Helga:
    26 april 2024
    Mooi verslag van jullie reis honfleur zijn wij ook een x geweest met de camper op een hele grote camperplek konden van daaruit ook die lange hoge brug zien .
    Geniet nog fff van de laatste dag

Jouw reactie