Portland

25 april 2024 - Portland, Verenigd Koninkrijk

Portland is vandaag (24 april) de plaats waar we aanleggen. Portland is een schiereiland , tot 1839 een echt eiland. Sindsdien verbonden via een weg met het vaste land. Tijdens de olympische spelen in Londen in 2012 werden hier de zeilwedstrijden gehouden en daar zijn ze volgens mij nog steeds trots op. Portland haven is één van de grootste handmatig gemaakte havens in de wereld. Tegenwoordig de belangrijkste recreatieve haven van Engeland. Naast Portland ligt Weymouth, een echte badplaats, met volgens zeggen één van de mooiste stranden van Engeland.

Iedereen moet vandaag langs de douane, ook diegenen die niet van boord gaan. We zijn nu immers in Engeland. Wij hebben vandaag een via het schip georganiseerde excursie, dit betekent dat we bij de eerste groep horen die naar de douane mogen. Dan denk je, we zijn snel klaar voor de excursie, maar de rij was zolang , ongeveer de hele lengte van het schip, dat de hele procedure van in de rij staan t/m aanmelden excursie wel 3 kwartier heeft geduurd. Heb je geen excursie geboekt en wil je toch van boord, dan ben je als laatste aan de beurt en heb je dus veel minder tijd om op pad te gaan.

De excursie gaat vandaag naar Corfe Castle in Corfe village. De heenreis ging via een mooie ‘scenic route’. We vertrokken rond 10:30 uur en tegen 11:45 uur waren we er. De tocht ging door het landelijke Dorset. Landbouw en veeteelt nemen hier een belangrijke rolplaats in en we zagen veel schapen, koeien en ander wildlife. We waren echt toeristen vandaag met een nummer van de bus op het shirt en een gids met een bordje waar het nummer ook op stond 😉. Pjotr vond het geweldig. We waren volgens mij de enige nederlanders in de bus met verder alleen (oude) amerikanen. Na aankomst was het nog een stuk lopen naar het kasteel en voor sommige amerikanen was dit al een hele uitdaging. De klim op het kasteelterrein moest dan nog komen. We hadden ruim de tijd voor het kasteel en het dorp. Eerst hebben we het kasteel bekeken of beter gezegd wat er nog wat van over is.  Het kasteel is oorspronkelijk uit de 11e eeuw. Wil je meer weten over de geschiedenis, zoek het op op internet. Hier is veel info te vinden en ik wil er hier geen geschiedenisboek van maken. Het was een mooi terrein met mooie uitzichten over de omgeving en het was zeer de moeite waard om dit alles te bekijken. Hierna hadden we nog tijd om een rondje door het stadje te maken en de winkels met een bezoek te vereren. Wat er in Engeland natuurlijk ook bij hoort is ergens tea drinken met scones, daar kwamen we dus niet onderuit. Het stadje/dorp was echt zo’n plaatsje wat je ook tegenkomt in de Engelse detective midsomer murders. Je verwacht ieder moment inspecteur Barneby te zien 😉. Het was een echt toeristische plaats, maar we vonden het alle 3 hartstikke leuk en vandaag won dik van het bezoek aan Brest gisteren. Terug in de bus bleek dat iedereen er was, alle amerikanen hadden het overleefd. Ik weet natuurlijk niet of ze ook allemaal het kasteel hebben beklommen.

De terugreis naar het schip ging via een snellere minder scenic route en rond 15 uur waren we weer terug. Portland en Weymouth zijn zelf ook leuke plaatsen om te bekijken, maar daar was geen tijd voor vandaag. Reizen met een cruiseschip heeft als voordeel dat je op meerdere plaatsen komt, maar heeft dan als (klein) nadeel dat je overal maar beperkte tijd hebt wat je van tevoren natuurlijk weet. Het geeft je een indruk van de bezochte plaatsen en je weet dan wel of nog een bezoek de moeite waard is. Van Portland en Weymouth hebben we nu alleen iets vanuit de bus gezien. Net als in Brest moest je ook met een shuttlebus de haven uit dus snel nog even rondkijken zat er niet in.

Terug op het schip hebben we niet veel meer gedaan, vooral… eten. Vanavond was er dutch dinner in het restaurant dus er stonden allemaal Nederlandse gerechten op het  menu (zie foto’s). We hebben eerst in het Lido restaurant gekeken wat er zoal was en ook al wat voorgeproefd. We zagen al bitterballen, rolmops, tompoezen, kaassoufflés,  poffertjes, vlaflip en nog veel meer. Vanavond was er ook nog de orange party waarbij velen zich in het oranje verkleed hadden. Iedere reis van een Holland America line schip heeft zo’n orange party. Wij zijn niet van die feestbeesten en zijn er niet heen geweest. Ik moest natuurlijk ook nog aan deze blog werken. Toen we vertrokken uit Portland werden we nog uitgezwaaid door een plaatselijk orkestje. Het leek alsof ze blij waren dat we gingen, zo enthousiast waren ze, maar dat zal ik wel fout hebben 😉. Ook klonken er nog kanonschoten bij het vertrek. Een aantal militairen stond ons uit te knallen. Hier is nog een video van te vinden bij de video’s.  Morgen zijn we in Le Havre, weer in Frankrijk dus, en de tijd gaat dus weer een uur vooruit vannacht. We hebben hier een auto gehuurd en gaan dus zelf op pad. We hebben al een route  gepland, maar meer daarover morgen. Vandaag was een zeer geslaagde dag met een hele leuke excursie, benieuwd of we het de komende dagen ook zo leuk hebben.

Jouw reactie