De Azoren.

20 april 2024 - Ponta Delgada, Portugal

Vandaag zien we weer land na 6 zeedagen en zijn we op de Azoren. Om precies te zijn op één van de 9 eilanden São Miguel. De haven is in de hoofdstad Porta Delgado waar we rond 8 uur aanleggen. We moeten om 16:30 uur weer aan boord zijn, zijn we te laat dan moeten we maar zien hoe we verder komen. Het gebeurt regelmatig dat mensen te laat komen, op you tube zijn daar vermakelijke filmpjes over te vinden. Het is best een lang verhaal geworden, voor wie de korte samenvatting wil, het was een geweldige dag. Voor de geïnteresseerden, lees gerust verder.

We hebben een excursie geboekt met een 4wd het binnenland in en worden rond 8:30 opgepikt in de terminal, op tijd opstaan dus. We worden opgehaald door Sergio, de gids en chauffeur voor vandaag, en samen met 2 amerikanen gaan we in de auto en gaan direct op pad. Buiten de stad komen we al snel op wegen waar je niet met een Fiatje 500 moet rijden, althans dan kom je niet ver. Gelukkig hebben we een stevige auto die het gehobbel en het steile prima aan kan. Wat gelijk op valt is dat het landschap heel groen is, er valt hier dan ook 1.000 mm regen per jaar en het weer kan heel snel veranderen. Vandaag zit het erg mee en hebben we schitterend weer, zon en niet te warm, graadje of 20 gok ik. Volgens de gids de mooiste dag van het jaar tot nu toe. Dat zegt hij niet altijd zijn zijn woorden 😉. Wat ook gelijk opvalt is dat er veel koeien lopen waaronder veel koeien zoals je ook in Nederland ziet. De koeien moeten wel voor de hellingproef zijn geslaagd, het land waar ze lopen is in niet zo vlak als in Nederland. Op het eiland waar 150.000 mensen wonen zijn 300.000 koeien volgens de gids. Een groot deel van de melkproductie in Portugal, waar de Azoren onder vallen, komt van de Azoren.

We rijden naar het westen van het eiland waar een aantal Calderas ( grote komvormige vulkaankraters) liggen,  in totaal zijn er 200 vulkanen op het eiland. De laatste uitbraak was in 1439. Er zijn 7 grote Calderas waarvan er 4 gevuld zijn met water en deze meren behoren tot de meestbezochte bezienswaardigheden van het eiland. Onderweg zien we ook nog enkele aquaducten, we zien er een uit 1880. Deze werden vroeger gebruikt om water vanuit de bergen naar de velden te brengen. We rijden via een weg op de rand van de calderas en komen op zo’ n 900 meter hoogte. Op verschillende plaatsen maken we een fotostop en kunnen we even bijkomen van het gehobbel. Pjotr en ik mogen ons steeds opvouwen want we zitten achterin op de 3e rij. Gelukkig zijn we heel flexibel…

In de plaats Sete Cidades maken we een tussenstop en is er een tijd voor een koffie en/of sanitaire pauze. We gaan ook even kijken in de plaatselijke kerk. Hierna vervolgen we de route langs de meren waarbij het ene uitzichtpunt nog mooier is dan de andere. Op sommige punten is het druk met huurauto’s. Daar hadden we op het eerste deel van de route geen last van, daar komen ze niet. Uiteindelijk komen we weer aan in Ponta Delgado waar we op verzoek in het centrum worden afgezet waar we afscheid nemen van Sergio en onze Amerikaanse medereizigers. Dit is trouwens tegenover de cruise terminal en alles is hier goed te belopen, de afstanden in het centrum zijn hier niet zo groot.

Na ons traditionele supermarktbezoek en een korte lunchpauze is Helen terug gegaan naar het schip en zijn Pjotr en ik de stad in gegaan. Het is zaterdagmiddag en vrij rustig in de stad. De meeste winkels zijn dan gesloten. De souvenirzaken zijn natuurlijk wel open. Het is een mooi centrum met veel gebouwen in traditionele bouwstijl en we maken een rondje door de stad. We zien veel personeelsleden van het schip in de stad. Ze mogen ook even de toerist uithangen. We zorgen dat we ruim op tijd terug zijn op het schip. Verder hebben we na het eten nog een spelletje gedaan in het crowds nest en zijn we moe maar voldaan op tijd gaan slapen.

Nog wat feitjes over de Azoren. De electriciteit bestaat voor 40 % uit geothermische energie, 30 % windenergie, via een dam opgewekte waterkracht en de rest is gas. Het toeristische hoogseizoen met cruisereizigers is april/ mei en oktober/november als de trans atlantische cruises hier vaak een tussenstop maken. Het eiland kent ook 2 theeplantages en verder wordt er veel kaas gemaakt. Met dank aan notuliste Helen voor alle aantekeningen onderweg.

Deze dag heeft ons een goede eerste indruk gegeven van hoe de Azoren eruit zien en we willen best een keer terug om hier iets langere tijd door te brengen.

1. Rebecca Baakman:
    21 april 2024
    Ziet er super mooi uit! Een geslaagde dag dus.

Jouw reactie